Sluiting Chambre d’Amis Expositie

De Chambre d’Amis Expositie van 7 t/m 29 mei 2016 in de voormalige boerderij De Weide Blik in Driebergen is een succes geweest. De tentoonstelling heeft 225 bezoekers getrokken en we hebben positieve reacties gekregen.

Dank aan de deelnemende kunstenaars, de bezoekers en last but not least de eigenaren van expositieruimte De Weide Blik voor alle gastvrijheid!

Advertenties

Feestelijke opening 7 mei

Zaterdagmiddag 7 mei: feestelijke opening van de Chambre d’Amis expositie in De Weide Blik! In aanwezigheid van alle deelnemers is het een geweldige middag geweest met stralend lenteweer.

Er zijn circa 80 bezoekers naar de opening gekomen en op de expositie is positief gereageerd. Ook op de formule van een Chambre d’Amis, waarvoor een kunstenaar bevriende collega’s uitnodigt. De expositie levert een vorm van netwerken op, met bijzondere gesprekken over het getoonde werk.

Dank aan alle bezoekers, de deelnemende kunstenaars en de eigenaren van De Weide Blik voor deze mooie middag!

Mythen en sprookjes van De Lichtdichter

Esther van Eenennaam en Janne van Berkel vormen het kunstenaarsduo De Lichtdichter. Ze hebben zich toegelegd op analoge fotografie. In de donkere kamer drukken ze iedere foto handmatig af. Niet alleen op papier, maar bijvoorbeeld ook op hout of marmer. Esther en Janne zoeken naar een samenspel tussen beeld en materiaal.

Voor hen zijn oude verhalen, mythen en sprookjes de bronnen van inspiratie. Iedere foto is een fragment uit een verhaal dat een bepaald personage tot leven wekt. Zo groeit ‘Schrijven met Licht’ (foto-grafie) uit tot ‘Dichten met Licht’. De mens verandert in een symbool en krijgt een stem met een bijzondere zeggingskracht.

Voor de Chambre d’Amis is voor de foto ‘Invocation’ (‘Aanroeping’) gekozen. Op de foto zien we een vrouw die zich uitstrekt naar iets buiten zichzelf. Haar houding straalt overgave en aanroepen uit. Haar handen zijn uitgestrekt naar het licht van een kaars. Bieden haar handen het licht aan of ontvangen zij het licht juist? Passie, devotie en toewijding, ze knielt neer op de grond.

Kijk voor meer informatie over de fotografie van Esther en Janne op www.delichtdichter.nl

Ruben Creemers kunst en ontwerp

Ruben Creemers is grafisch ontwerper, artdirector en beeldend kunstenaar. Door de jaren heen heeft hij zich ontwikkeld binnen zowel toegepaste- als vrije kunstrichtingen.

Momenteel zit hij middenin een creatief onderzoek/maakproces, waarin hij technieken van diverse disciplines combineert. Werk waarin de relatie tussen woord, beeld en abstractie een grote rol speelt. Dit zal uiteindelijk resulteren in een expositie op de grens van kunst en ontwerp.

Directe aanleiding hiervoor is het plotselinge overlijden van zijn vader, nu vier jaar geleden. Zijn vader was ook grafisch ontwerper, fotograaf en schrijver en was in menig opzicht zijn creatief voorbeeld, sparringpartner en zielsverwant.

Het ongepubliceerde werk van zijn vader en de zoektocht naar zijn eigen stem als kunstenaar heeft voor Ruben als inspiratiebron gediend voor het maken van nieuw werk. Om zich met zijn vader te verbinden, maar aan de andere kant juist ook om zich van hem los te maken en zichzelf én zijn eigen pad te (her)ontdekken. Een mooi filmpje hierover is te zien op zoonverhaal.nl

Het schilderij dat we voor de Chambre d’Amis hebben gekozen, is één van de meest recente werken die uit dit proces is ontstaan.

Kijk voor informatie over het werk van Ruben Creemers op zijn website zoonstudio.nl

Atelier Margot Kikkert

Als initiatiefnemer en organisator van de Chambre d’Amis exposeer ik ook één van mijn schilderijen. Ik ben kunstschilder en woon in Rhenen. Kenmerk van mijn schilderwerk is een combinatie van lijnen en kleurvlakken, die is gebaseerd op de menselijke figuur.

Ik heb gekozen voor een schilderij dat een madonna-achtige uitstraling heeft. Er is kracht in de lijnen te ontdekken en ook kwetsbaarheid. Dat vind ik een mooie symboliek.

Voor de Chambre d’Amis heb ik een keuze mogen maken uit het werk van bevriende kunstenaars. De tentoonstelling biedt gelegenheid om in gesprek te gaan over kunst en de betekenis daarvan. Ik ben blij dat we daarvoor van de expositieruimte De Weide Blik in Driebergen gebruik kunnen maken!

Kijk voor informatie over mijn schilderwerk op www.margotkikkert.nl

Tekeningen in ijzer

Op atelierbezoek vandaag bij de Ingense beeldhouwer Anneke Hermkens. Het liefst werkt Anneke met ijzer dat ze vindt op de ijzersloop. Uit de grillige lijnen van betonijzer bouwt ze haar ruimtelijke beelden. Vanuit de leegte ontstaat een vorm. De ruimte fungeert als volume dat wordt begrensd door de lijnen van ijzer.

Zelf omschrijft ze het zo: ”Het is iedere keer opnieuw weer een uitdaging om vanuit de chaos van een berg ijzer en het niets van een ruimte iets te maken wat er nog niet was. De lijn als verbeelding van een herinnering of gedachte.”

Voor de Chambre d’Amis kiezen we voor het beeld ‘Het wiel van de tijd’. Dat gaan we buiten plaatsen, op het terras van de expositieruimte. Binnen zal het beeld ‘Vliegend hert’ te zien zijn, een mobile van ijzer met tectiel coating.

Kijk voor het beeldhouwwerk van Anneke op www.annekehermkens.nl

Portretschilder Wim de Haas

Wim de Haas is grafisch vormgever en portretschilder en woont in Rhenen. Vandaag laat hij me zien hoe zijn portretten tot stand komen en krijg ik een inkijkje in zijn schildertechniek. Wim werkt met olieverf op doek aan schilderijen, die gedetailleerde weergaven van de werkelijkheid zijn.

Voordat hij aan een portret begint voert hij gesprekken met mensen en maakt hij foto’s waarop hij zijn werk baseert. Dagenlang poseren is zodoende niet nodig.

Als portretschilder is Wim gefascineerd door het menselijk gezicht en wil hij proberen meer te laten zien dan de buitenkant. Wat achter het direct zichtbare ligt is veel interessanter. Tijdens mijn atelierbezoek laat Wim de verschillende fases van een portretschilderij zien en wijst hij me ook op de grote hoeveelheid kleurschakeringen.

We bekijken onder meer het portret van tv-presentator Humberto Tan, dat Wim in 2014 voor het tv-programma Sterren op Het Doek heeft gemaakt en dat door Tan is uitgekozen. ‘’Zijn jasje lijkt grijs’’, zegt Wim: ‘’Maar er is geen grijs aan te pas gekomen. Wat je ziet zijn allemaal verschillende kleuren.’’

Tijdens de Chambre d’Amis wordt een portret getoond dat Wim van zijn zoon Joost heeft gemaakt. Kijk voor meer informatie over de portretschilderijen op www.wimdehaas.nl.

Sieraden van edelstenen en mineralen

De geneeskrachtige werking van edelstenen en mineralen, hun bijzondere betekenis en prachtige kleuren zijn voor beeldend kunstenaar en yogadocent Willemien van Sonderen de inspiratiebronnen om sieraden te maken. Vandaag ben ik met haar mee geweest naar de Khyber Gallery in Wageningen, waar Willemien regelmatig kralen en stenen uitzoekt die ze voor haar kettingen gebruikt.

Zoetwaterparels, Carneool, Aventurijn, Amethist, Turkoois, Lapis Lazuli en Agaat. Edelstenen en mineralen sluiten aan bij persoonlijke wensen of klachten, zoals Jade bijvoorbeeld: een symbool voor barmhartigheid, wijsheid en moed. Ook kan Jade een hulpmiddel zijn bij problemen met nieren, blaas en reuma.

Willemien hergebruikt ook kralen van oude kettingen en materialen zoals been of bamboe. Bij de samenstelling van sieraden zijn kleur- en vormcontrasten belangrijk.

Gelet op haar enorme assortiment materialen, raak ik letterlijk de draad kwijt. Straks zullen haar handgeregen kettingen te koop zijn in de Chambre d’Amis!

Keramiek atelier Evelien van Os

Evelien van Os is teken- en schilderdocent en keramiste. Haar atelier in Rhenen is niet alleen werkplaats maar ook leslokaal, waarin menigeen sinds 1991 al schilderlessen en workshops keramiek heeft gevolgd.

Tijdens mijn atelierbezoek vandaag praten we over haar passie voor keramische technieken. In 2007 is zij daarin geïnteresseerd geraakt en na vier jaar ambachtelijke studie op de SBB Keramiekopleiding in Gouda is zij keramiste. Evelien maakt onder meer draaivormen zoals vazen en kommen, handgevormde sieraden van porselein en aardewerk en ook heeft zij een servies ontworpen.

Ik ben met name onder de indruk van haar donker getinte vazen die me aan urnen doen denken. Evelien legt uit dat de glazuren die ze daarvoor gebruikt bestaan uit koperoxide, zink en brons. In haar keramische oven wordt het aardewerk op 1060 graden gebakken, een proces dat met afkoelen circa 30 uur nodig heeft. De kleuren die ontstaan variëren van groen tot aquablauw en koper.

Tijdens de Chambre d’Amis zullen haar vazen te koop zijn. Lees meer over het werk van Evelien op www.evelienvanos.nl

Lichtwerken van Dennis Bolk

Met beeldend vormgever Dennis Bolk schiet ik vandaag het universum in, terwijl we toch met beide benen op de grond blijven staan. Dennis maakt ‘lichtwerken’: esoterische computergraphics, soms in combinatie met close-up foto’s van edelstenen en kristallen.

Voor het werk ‘Aardmantel’ dat ik voor de expositie heb gekozen, heeft Dennis een close-up foto van rookkwarts genomen. De samenvoeging van het organische en het imaginaire patroon levert vind ik een bijzonder beeld op. De geometrie verwijst niet alleen naar een mystieke, maar ook naar de aardse werkelijkheid.

Dennis heeft me laten zien hoe hij zijn werk op de computer maakt. De close ups van edelstenen of kristallen bewerkt hij in Photoshop. De geometrische patronen ontwerpt hij in het grafische computerprogramma CorelDRAW.

Dennis laat de resultaten afdrukken op verschillende materialen en formaten, zodat hij ze met elkaar kan vergelijken. De oplage van een definitieve druk blijft erna beperkt tot circa 9 of 10.

Website Dennis Bolk: www.ruimtevlak.nl

Atelier Hermine van Schuppen

Met de Rhenense kunstschilder Hermine van Schuppen bespreek ik de opzet van de Chambre d’Amis. We constateren dat meerdere generaties kunstenaars zijn vertegenwoordigd, van jong tot oud. Hermine is één van de oudste deelnemers. Geboren in 1938 was zij in 1956 al leerling op de kunstacademie in Arnhem.

Hermine is gefascineerd door cirkels en licht. Onlangs heeft ze een nieuwe serie schilderijen gemaakt over de zon en de maan.

De zon straalt en staat voor daadkracht, hij is mannelijk. De maan reflecteert en staat voor ontvankelijkheid, zij is vrouwelijk. Ik kies voor een schilderij van 1.00 x 1.20 cm, een collage op doek gemaakt in 2015 met papier uit Buthan. De titel is ‘Innerlijk van de zon’. Het schilderij pulseert vind ik de ruimte in.

”Het licht in het hoofd van de kunstenaar, het enige licht dat werkelijk bestaat”, zei Henri Matisse. Het schilderij van Hermine vind ik daar een bewijs van.

Kijk voor informatie over het werk van Hermine van Schuppen op www.deherminage.nl

Mode Met een Missie Arnhem

Middenin het Modekwartier van Arnhem, in de wijk Klarendal aan de Klarendalseweg 476 is de Stichting Mode Met een Missie gevestigd. Ik ben er vandaag op bezoek geweest tijdens het Winterevent-Strikje. Een bijzondere ervaring. In het Modekwartier bevinden zich wel 70 winkels van onder meer kunstenaars, sieraden-, tassen- en modeontwerpers.

De Stichting Mode Met een Missie is tien jaar geleden opgericht door Rietje Compiet en Jacqueline van Lent-Seinen. Zij laten kwetsbare groepen in de samenleving participeren door opleidingen, stages en leerwerkplekken te bieden in speciaal opgezette modeateliers. Daarin wordt gewerkt aan het modelabel Mode Met een Missie.

De Stichting heeft vier ateliers op verschillende plekken in het land. De achtergrond van de vrouwen die in de ateliers werken is zeer divers. Enerzijds worden vrouwen verwezen via zorginstellingen, anderzijds via gemeenten.

Mode Met een Missie werkt samen met jonge Nederlandse modeontwerpers. Voor hen biedt de Stichting een broedplaats voor ontwerpervaring en het opbouwen van een portfolio. Hierin worden ze begeleid door het ontwerpteam, met een patronenmaakster en designer. MMM werkt samen met Saxion Hogeschool Enschede en AMFI Amsterdam op het gebied van ontwerp, stoffenkennis, stages en onderzoek.

Tijdens de Chambre d’Amis zal een impressie worden gegeven van het werk van MMM. Kijk voor meer informatie op www.modemeteenmissie.nl

Atelier Jan Aldenhoven

Jan Aldenhoven woont in Schijndel en maakt beelden van boomstammen van Europees hardhout: bijvoorbeeld eiken- of notenhout. Wanneer hij een stam van enige omvang heeft gevonden, groeit er een idee van wat het beeld zou kunnen worden. Het thema ontleent Jan aan mythologische figuren, verhalen uit de oudheid.

Voor zijn conceptuele beelden maakt hij eerst een werkmodel in klei op schaal. Dit brengt hij via een raster over op de stam. Daarna zaagt hij het beeld met de klettingzaag grofweg uit. Tenslotte worden de laatste 4 tot 6 cm handmatig gehakt, geraspt en geschuurd.

Mijn keus voor de expositie valt op ‘Phylira’, een gestileerd beeld van lindehout van 1.60 cm hoog. De titel is ontleend aan de Griekse mythologie. Op Kreta was de lindeboom gewijd aan de nimf Phylira, die werd vereerd als godin van de schoonheid.

Kijk voor meer informatie over het beeldhouwwerk van Jan op www.janaldenhoven.nl

Foto’s: screenshots Google Streetview

De tekeningen van Benita Smit

Op atelierbezoek bij Benita Smit gaat mijn hart open. Wat we gemeen hebben is de liefde voor het tekenen: een spel van lijnen en vormen. Benita kiest ervoor om op groot formaat papier te tekenen. ‘’Ik wil fysiek kunnen bewegen als ik teken. Ritmische herhaling zorgt voor spanning en een eigen poëzie’’.

De tekeningen van Benita roepen existentiële vragen bij me op. ‘’Als basis voor mijn werk gebruik ik foto’s van mijn hoofd”, legt ze uit in een tekst bij haar tekeningen: “Tegenstellingen zoals dood/leven fascineren mij enorm. De hoofden ondergaan een proces, dat sterfelijkheid en aantasting laat zien. In mijn werk leidt de vergankelijkheid van de mens een eigen leven, ondanks sommige tekenen van verval.’’

De tekening waar ik voor heb gekozen, maakt veel indruk op me. Het is een monumentaal werk van 1.05 x 1.15 cm, gemaakt met conté op papier.

Voor meer informatie over het tekenwerk van Benita, kijk op www.benitasmit.nl.

Mist

Vandaag duik ik met fotograaf Berry Geerligs in de archieven. Berry werkt al meer dan 40 jaar en heeft een enorme staat van dienst. Hij is als medisch fotograaf verbonden geweest aan de VU in Amsterdam, was hoofd fotolocatie van de Landbouw Universiteit in Wageningen en is sinds 2001 hoofd van de fotodienst van Het Utrechts Archief.

Als fotograaf heeft hij meegewerkt aan talloze boeken, brochures, presentaties en tentoonstellingen, maar vanochtend gaat het om zijn privé collectie. Een fotoarchief waarin zijn persoonlijke interesse tot uitdrukking komt: bezoeken van steden en natuurgebieden. Berry focust op details en een bepaalde werking van het licht, waardoor de landschappen en objecten in zijn foto’s tot bijzondere vormen en structuren transformeren. 

‘’Ik houd van mist’’, zegt Berry, waarna hij een fotoserie van De Palmerswaard -een natuurgebied langs de Rijn bij Rhenen- uit een doos vandaan tovert. Fragiele rietstengels en boomtakken in de winter afgetekend tegen een ijle lucht. Sober gekleurde details gespiegeld in het water. Ik ben verkocht.

Prikkebeen

Hans Niphuis noemt zichzelf een Prikkebeen van zijn gedachten, gevoelens en herinneringen. Zijn schrijfwerk noemt hij ‘vertaalde zelfreflectie’ en zichzelf hervinden ziet hij als zijn grootste opdracht. De avonturen zijn legio en als hij al ergens rust vindt, dan is het in werken. Thuis komt hij nergens.

De herinnering aan zijn kindertijd is een belangrijk thema in Hans’ schrijfwerk. Mijn keus is gevallen op zijn gedicht ‘zomerse geuren’ – een ode, een aubade, een hommage aan zijn overleden moeder.

Ook heb ik het gedicht ‘dan voelde ik de kilte’ uitgekozen. Het is een poëtische bewerking van een prozafragment uit ‘De Muur’ van Jos Vandeloo, een prachtig beeld van dat wat een kunstenaar drijft.

Het lijkt erop of Hans op zoek is naar antwoorden, maar hij blijft vragen stellen. Wat ik in zijn poëzie vind doorklinken is speelsheid: ”Een ernstig spel dat met speelse ernst gespeeld wordt”, zegt hij. De verbinding met het heden ligt in ons verleden, maar gisteren is voorbij. Wat gaan vandaag en morgen brengen?

De verschillende landschappen van Pauline Vroom

“Het allermoeilijkste van creatief leven is dat het vaak zo saai is’’, citeert de kunstschilder Pauline Vroom tijdens mijn atelierbezoek. We raken naar aanleiding van het boek ‘Eten, bidden en beminnen’ van Elisabeth Gilbert in gesprek, over wat het betekent om te schilderen. Om technieken te onderzoeken is discipline en overtuiging nodig.

Pauline maakt landschapsschilderijen in uiteenlopende stijlen. Ze vergelijkt haar schilderwerk met muziek: je kan tegelijkertijd van pop, jazz en klassieke muziek houden. Haar schilderwerk varieert van figuratief tot abstract. Ook houdt ze ervan om materieschilderijen te maken. In haar composities voegt Pauline elementen bij elkaar die ze in verschillende landschappen ziet.

Waar ik op val is haar schilderij ‘Inner Landscape’, een werk van 70 x 70 cm gemaakt met acrylverf op linnen. Het schilderij heeft voor mij een mystieke zeggingskracht en doet me denken aan een winters rivierlandschap.

Voor meer informatie over het schilderwerk van Pauline, kijk op www.paulinevroom.nl

Irene Companjen en Bert Boerboom in de Saksen Weimar Kazerne

Irene Companjen en Bert Boerboom wonen op een bijzondere locatie in Arnhem-Noord: op de stadsrand van de Veluwe, in de tot atelierwoningen verbouwde Saksen Weimar Kazerne. Op zondag 22 november ben ik bij hen op bezoek geweest bij gelegenheid van Saks Open, een route langs de ateliers van veertig kunstenaars.

Irene maakt prints op textiel waarvoor ze de stempeltechniek gebruikt. Haar abstracte patronen op grote doeken vind ik intrigerend. De vormen zijn afgeleid van de werkelijkheid: een geparkeerde caravan, een ruimte, een oog. Zodoende ontstaat een gelaagdheid in haar werk waardoor ik denk: “Waar kijk ik nou naar?”

Het werk van Bert Boerboom, haar partner, roept dezelfde vraag bij me op. Zijn tekeningen, schilderijen en foto’s zijn gebaseerd op landschappen en patronen in de natuur. Door de abstractie ontstaat een nieuwe werkelijkheid, beelden die in mijn hoofd blijven hangen.

Meer informatie over het werk van Bert en Irene op www.bertboerboom.nl en irenecompanjen.com

Op atelierbezoek bij Yvonne van Hoogstraten

Vandaag ben ik op atelierbezoek geweest bij Yvonne van Hoogstraten in Elst. Zij is gespecialiseerd in fijnschilderen. De formaten van haar schilderijen zijn meestal 10 x 10 cm of kleiner. Dieren zijn haar favoriete onderwerp. Zij werkt na vijf jaar fijnschilderacademie voornamelijk in opdracht.

Voor de expositie is mijn keus gevallen op een schilderij uit 2015 van een Fries paard. Het is een werk van acrylverf op doek met het formaat van 25 x 35 cm. Wat me fascineert is het oog van het paard. Het is zo levensecht geschilderd, dat ik het niet kan begrijpen.

De in 1945 in Voorburg geboren kunstenares heeft zich verdiept in verschillende technieken van het fijnschilderen. Ze werkt met olieverf op paneel of met acrylverf op doek. Daarbij hanteert ze een oude schildertechniek, de zogeheten glaceertechniek: “Door steeds dunne lagen verf aan te brengen, krijgt het schilderij diepte.”

Yvonne schildert soms met een penseel met één haar. Ze heeft met tussenpozen bijna een half jaar aan het schilderij gewerkt.

Kijk voor meer informatie over het werk van Yvonne van Hoogstraten op haar website.