De tekeningen van Benita Smit

Op atelierbezoek bij Benita Smit gaat mijn hart open. Wat we gemeen hebben is de liefde voor het tekenen: een spel van lijnen en vormen. Benita kiest ervoor om op groot formaat papier te tekenen. ‘’Ik wil fysiek kunnen bewegen als ik teken. Ritmische herhaling zorgt voor spanning en een eigen poëzie’’.

De tekeningen van Benita roepen existentiële vragen bij me op. ‘’Als basis voor mijn werk gebruik ik foto’s van mijn hoofd”, legt ze uit in een tekst bij haar tekeningen: “Tegenstellingen zoals dood/leven fascineren mij enorm. De hoofden ondergaan een proces, dat sterfelijkheid en aantasting laat zien. In mijn werk leidt de vergankelijkheid van de mens een eigen leven, ondanks sommige tekenen van verval.’’

De tekening waar ik voor heb gekozen, maakt veel indruk op me. Het is een monumentaal werk van 1.05 x 1.15 cm, gemaakt met conté op papier.

Voor meer informatie over het tekenwerk van Benita, kijk op www.benitasmit.nl.

Geef een reactie

